Tips voor het schrijven van webteksten 1
 

Lees ook :


Vraag:
hoe lezen internetters?
Antwoord:
zij lezen niet, zij scannen!

In de afgelopen jaren is er heel wat onderzoek gedaan naar leesgewoonten op internet. De uitkomsten zijn opmerkelijk, maar niet echt verrassend. Zo blijkt uit een onderzoek van 2005 dat 80 procent van de internetters tekstpagina's niet leest, maar alleen de koppen scant. Slechts 16 procent leest langere stukken tekst helemaal.

Internetters zijn verwende consumenten. Met een paar klikken gaan we de hele wereld over. We hoeven er geen krant voor om te slaan of naar de bibliotheek te gaan. Als we niet onmiddellijk vinden waarnaar we op zoek zijn of als om welke reden dan ook onze aandacht niet wordt vastgehouden gaan we doorklikken naar de volgende aanbieder.
Keuze genoeg.. ..

 

Worstelen met webteksten

Bijna iedereen die aan een website begint worstelt met de tekst. Hoe breng ik mijn boodschap en product helder en boeiend over het voetlicht en hoe onderscheid ik me van al mijn concurrenten? Hoe kan ik de bijzondere kwaliteit van mijn product geloofwaardig overbrengen en mijn deskundigheid laten zien, zonder opdringerig of opschepperig over te komen? Wat moet er in ieder geval op komen te staan en wat kan ik beter weglaten?

Schrijven voor internet kent zo zijn eigen regels, en zelfs als je een vlotte pen hebt, is het vaak nog een klus om je informatie kort en bondig te formuleren.

Tips om de aandacht van je websitebezoekers vast te houden

Hoe zorg je ervoor dat de tekst makkelijk te scannen is? Hoe houd je de aandacht van de surfer vast? Hier zijn alvast een paar basisregels:
  • Sleutelwoorden
    Maak gebruik van belangrijke sleutelwoorden, vetgedrukt, eventueel in een andere kleur of lettertype.
  • Subtitels
    Onderbreek langere tekstpassages door informatieve en prikkelende subtitels. Zo kun je de ogen van de lezer gericht door de pagina heen loodsen.
  • Lijsten
    Gebruik lijsten met opsomtekens of nummers om de informatie te ordenen.
  • Hapklare brokjes
    Maak van je informatie hapklare brokjes en behandel niet meer dan één idee per alinea.
  • Minder is meer
    Gebruik maar half zoveel woorden als in een conventionele tekst. Door gericht te schrappen dwing je jezelf tot puntige formuleringen.