Tips voor het schrijven van webteksten 3
 

Lees ook :

Je doelgroep is niet in jou persoonlijk geïnteresseerd

Wie je bent, of wat je allemaal kunt, is voor de klant niet werkelijk belangrijk. Een internetter die je website bezoekt komt daar niet om jou te leren kennen. Hij is niet geïnteresseerd in je schitterende carrière en in wat je allemaal bereikt hebt. In welke boeken je gelezen hebt of in welke studies je cum laude bent afgestudeerd: het zal hem een zorg zijn.

De klant is overigens ook niet geïnteresseerd in je moeilijke jeugd, waaraan je je al dan niet met succes hebt ontworsteld en die je gemaakt heeft tot wie je nu bent: een verlichte goeroe of een gevoelig mens die met beide benen op de grond staat.

Het enige dat de klant bezighoudt is:
Wat heb ik eraan, wat kan ik ermee, helpt het mij om mijn problemen op te lossen?

Kijk door de bril van de klant / doelgroep

Het is niets bijzonders dat je als boekhouder of kleermaker over de nodige kwalificaties beschikt. Dat is vanzelfsprekend. De klant wordt ook niet getriggerd door de kenmerken en eigenschappen van je product of dienst. Dat benzine ervoor zorgt dat je kunt autorijden, of dat een natuurwinkel onbespoten groente verkoopt, is normaal.

Een slogan als Gegarandeerd biologisch-dynamisch voedsel zegt ons daarom niks.
Maar bijvoorbeeld:
Smaak, zoals de natuur het bedoeld heeft ……
Whow! Ineens verrijst daar midden in de randstad de boomgaard van Iconix zijn oma, waar het kindergeluk aan de takken van appel- en kersenbomen hing..

Je communiceert beter, als je duidelijk maakt wat de meerwaarde is van je product of dienst voor jouw specifieke doelgroep(en). Daarvoor moet je je uiteraard verdiepen in de behoeften van je doelgroep(en). Kijk door de bril van je potentiële klanten naar je eigen website.

 

Tot slot: de homepage van Aristoteles...

De volgende lijst met tips ben ik tegengekomen op de website van Laura Babeliowsky. Op die site vind je waardevolle informatie over acquisitie. De tips zijn oorspronkelijk geschreven door Aristoteles. Hij laat zien hoe je een goed betoog opbouwt. Als je er een kleine draai aan geeft, kun je het lezen als een blauwdruk voor een klantgerichte website.
  • In de opening van je betoog vertel je iets dat de aandacht trekt. Het moet gaan om iets belangrijks, verrassends of aangenaams, dat de toehoorder kan raken.
  • Op je website is dit je kernbelofte, die centraal staat op de homepage en bijvoorbeeld ook in een slagzin of motto tot uitdrukking komt.
  • Vervolgens geef je een schets van de problemen waar je publiek zich in kan herkennen.
  • Kom dan pas met een beschrijving van je oplossing en licht deze toe met voorbeelden.
  • Eindig vervolgens met de oproep tot actie: Treuzel niet langer, onderneem iets!