7 opmerkingen over hoge posities in zoekmachines (deel 2)
 

4
Keywords

Keywords zijn tref- of sleutelwoorden, die kenmerkend zijn voor je producten en diensten. Daarop wil je graag gevonden worden.
Veel mensen denken dat de keywords in de zogenaamde metatags belangrijk zijn voor de vindbaarheid van hun website. Dat klopt niet (meer).

Er is veel misbruik gemaakt van de keywords in de (niet zichtbare) broncode van de pagina's. De meeste zoekmachines - Google voorop - slaan tegenwoordig de keywords over, zeker als die niets of weinig te maken hebben met de verdere inhoud van de pagina.







Lees ook :

5
Zoekmachine - optimalisatie op een 'eerlijke' manier

Zoekmachines van nu zijn gefocust op tekst, en wel op de zichtbare tekst van je site. Het is dus verstandig om je keywords in je tekstpagina’s op te nemen. Overdrijven doet hier echter geen goed: als je een overkill aan trefwoorden in je teksten presenteert, zullen zowel bezoekers als zoekrobots (de zogenaamde spiders of webcrawlers) onraad ruiken.
Wil je gevonden worden in de zoekmachines, maak dan gewoon informatieve en interessante teksten over je producten en diensten. Geef (veel) relevante informatie. Gebruik de belangrijkste sleutelbegrippen het liefst al in de eerste zinnen en alinea's van de afzonderlijke pagina's van je site. Hoe hoger de sleutelwoorden in je paginatekst staan, hoe beter ze geïndexeerd worden.

Zie ook : Tips voor het schrijven van webteksten 1,2 en 3

6
Laat je linken op relevante websites van anderen

Belangrijk voor je ranking in Google is je zogenaamde link popularity. Kort gezegd komt het hierop neer: hoe meer links vanaf belangrijke websites verwijzen naar jouw site, hoe hoger je stijgt in de resultatenlijsten. Meld je dus aan bij bedrijvensites, startpagina’s en sites die met jouw product of dienst te maken hebben. Natuurlijk is iedere link naar je site meegenomen, maar één link van een belangrijke website doet meer voor je dan tien links van websites uit de marge. Ga niet in op aanbieders die beloven je link te plaatsen op 10.000 sites. Dat heeft maar eventjes effect. Zoekmachines wantrouwen een plotselinge linkpopulariteit vanuit het niets en zien dat als ongewenst spamgedrag.

7
Optimalisatie is een kwestie van geduld

Zoekmachineoptimalisatie is een zorgvuldig proces dat tijd vergt. Het duurt zeker enkele weken en soms wel maanden, voordat het effect te zien is. Overigens kun je als je wel onmiddellijk wilt scoren overwegen om advertenties te plaatsen in Google (Google AdWords).
Wat kun je verder doen om je site te optimaliseren? Lever goed gestructureerde teksten aan. Paginatitels zijn belangrijk en links van derden zijn ook goed voor een hogere plaats. Verder kun je deelnemen aan forums en weblogs die met je onderwerp te maken hebben. Daar kun je je (bedrijfs)naam droppen en ter zake doende teksten plaatsen die naar je eigen site verwijzen en je in de ranking doen stijgen.
Ook de keuze van je domeinnaam is van belang. Mocht je die nog niet gekozen hebben, wacht er dan mee tot ná het adviesgesprek met Iconix Design. De keuze van goede domeinnamen heeft namelijk grote invloed op je ranking.
 
                            *****

Als je twijfels hebt of je website optimaal is ingericht voor zoekmachines, maak dan een afspraak met Iconix Design om de zaak eens kritisch onder de loep te nemen…